Nemzeti imádság - a magyar nép zivataros jelenéből
„…jelenjél meg világoson!”
Az ember minden kétséget kizáró bizonyosságot szerezhet
arról, hogy öregszik, ha egy szép napon a tizenkét éves fia ugyanazért a
zenéért kezd el rajongani, amiért ő maga lassan harminc évvel ezelőtt, szintén
tizenkét évesen rajongott. A felismeréshez persze nem ez az élmény vezet, hanem
az, amikor azt is tapasztalja, hogy bár a felvételen a szöveg és a zene semmit
sem változott, mégis egészen mást jelent a gyerekei számára, mint amit egykor
neki jelentett. Persze, tudom, hogy ez végül is természetes, ám egészen más
tudni, mint megtapasztalni, hogy egy világ választ el bennünket egymástól.
A szóban forgó zenemű az István
a király, melynek felvételét 1985 karácsonyára kaptam meg a szüleimtől.
Lehet, hogy akkor sem volt teljesen egyértelmű, hogy „miről szól a mű”, az én
privát olvasatomban azonban világos volt, hogy ki pozitív és ki negatív
szereplő. A zene hallgatása, pláne ha a többiekkel az iskolai szünetekben
történt, felszabadító élmény volt, mert olyan dolgokról és úgy beszélt,
amelyekről és ahogyan én nem mertem vagy tudtam. A fiaim számára mindez persze
már történelem. Lelkészgyerekként én olyan világban éltem, ahol körülöttem
minden azt harsogta, hogy az aktuális Erős Ember mindig nagyobb úr, mint az
Isten, akiből ráadásul sem ilyen, sem
olyan nem kell. Számukra alig felfogható az a világ, melyben természetesnek
tűnt, hogy a november hetedikén szokásos szavalókórusban a lelkész gyerekének
kell(ett volna) fennhangon szavalni, hogy „Új Krisztus jött. De oly közel ma
még, / Hogy fel sem éri ez a nemzedék.” Engem ott és akkor az szabadított fel,
hogy Istvánnal énekelhettem: „Nincs más út, csak az Isten útja, bármit hoz
reánk. E földön nála nincs nagyobb erő.” A fiaim számára nincsen ezekben a
sorokban semmi rendkívüli, hiszen ezt hallják nap mint nap az egyházi
iskolában, sőt, néha az a gyanúm, hogy nekik mintha az lenne felszabadító, hogy
Koppánnyal kérdezhetik: meddig járnak még köztünk szemforgató, hamis papok.
A történetből lényegében egyetlen, önmagában véve meglehetősen
triviális mozzanat fontos: az, hogy ezek az élmények alapjaiban határozzák meg
a világhoz való viszonyulásomat, az identitásomat. Az István a király, és az a kontextus, melyben azt értelmeztem, azon
nagy történetek egyike, melyek mentén kialakult bennem a szabadság fogalma. Ez
azonban az én történetem, az én kontextusom, s nem a fiaimé.
Jóllehet kockázatos dolog az egyéni és a csoportidentitások
párhuzamba állítása, ám a nagy történeteknek az utóbbiak esetében is kiemelkedő
szerepe van: a közösen átélt események, tapasztalatok, s ezek közösen
kialakított értelmezése élmény- és értelmezői közösséget hoz létre, s ez a
közösségi identitás alapja. Így van ez nálunk, reformátusoknál is. Identitásunk
alapelemei közé tartoznak az üldöztetés és elnyomás szinte nemzedékről
nemzedékre megújuló tapasztalatának történetei a 16 századtól napjainkig. E
történetekben pedig éppúgy, mint az elnyomással való szembeszállás
történeteiben gyakorlatilag elválaszthatatlanul kapcsolódik össze a vallási és
hitbeli szabadság kérdése a rendi majd a nemzeti szabadság és függetlenség
kérdésével. Egyházi múltunk és jelenünk számtalan pontján, tudatos és
tudattalan szinten, külső-belső konfliktusainkban és szimbólumainkban egyaránt
megtaláljuk ezt a narratívát. Ennek mélységére gimnazista koromban csodálkoztam
rá először. Debreceni refisként Berkesi tanár úrtól sokszor hallottam azt a hagyományt,
mely szerint a világosi fegyverletételkor „az egyre növekvő fegyverkupac
mellett egy református honvédekből álló alakulat sírva énekelte a 80. zsoltárt:
Aki ülsz a Kérubimon, Jelenjél meg Világoson!” (Berkesi Sándor: „Tenéked zengek
éneket” Gyülekezeti Énekiskola. Debrecen, 1994, 22. o.).
Az ilyen utalások, áthallások és rejtett értelmek hálóként
szövik át református kultúránkat, ám mintha egyre többször válna kérdésessé,
hogy mik is vagyunk mi ebben a hálóban: a pók vagy a legyek? A saját
történetünkből közösen szőtt jelentéshálóról van szó, vagy valami szép és nemes
ám tőlünk tulajdonképpen idegen dologról, ami inkább foglyul ejt minket? A
szavak századok óta változatlanok, de az értelemadás kontextusai megváltoztak,
mi pedig nem reagálunk ezekre a változásokra. Nincs belső diskurzus – amint a
Jövőkép Bizottság is megállapította –, nem osztjuk és vitatjuk meg a történeteinket
és a kontextusok változását, nem válunk élmény és jelentésközösséggé. Inkább
átengedjük másoknak, hogy meghatározzanak bennünket, mi pedig jobbára igazodunk
ehhez a meghatározáshoz.
Lényegében: letesszük a fegyvert.
(Megjelent a Reformátusok Lapja 2014. március 16-i számában.)